Sisäinen kelloni on kai muuttumassa, kun olen useina aamuina herännyt jo ennen seitsemää. Tai sitten olen tullut vanhaksi. Joka tapauksessa olin tänään syönyt hyvän aamiaisen ja lukenut Hesarin tarkkaan, kun jo yhdeksältä olin hakemassa ystävääni lähimetsään sieneen. Päätimme mennä autolla, jotta metsässäoloon jäisi mahdollisimman paljon aikaa - ystävälläni oli iltapäivällä menoa. Olimme myös varautuneet uimavarustein siltä varalta, että sieniretki muuttuisi sienien puutteesta uimaretkeksi.

Olipa mukava metsässä vaeltaa ja välillä hypellä kallioilla ihailemassa syksyistä luontoa. Löysimme karvarouskuja, joitakin musta- ja kangasrouskuja. Minulla oli myös kolme tattia ja yhtä monta lampaankääpää. Näistä tateista tein oikein onnistuneen tattirisoton, jota on vielä pikkuisen jäljellä.

Ja asiasta kolmanteen, toisenlaiseen ruokaan, jonka aion tehdä ihan lähipäivinä, nimittäin Sikke Sumarin pohjattoman juustopiirakan. Siihen tarvitaan

- 300 g raejuustoa

- 3-4 rkl kermaa tai smetanaa

- 3 munaa

- 6 rkl vehnäjauhoja

- 0-100 g sulatettua voita (juuston rasvaisuudesta riippuen, minähän en osta kevytjuustoja!)

- 250 g raastettua juustoa (gruyere, musta emmental maukkaita, sinihomettakin voi myös olla)

- mausteeksi ruohosipulia, chiliä (?), yrttejä ja tietysti suolaa ja mustapippuria

Teko on helppo: sulatetaan voi ja lisätään siihen muut aineet ja kipataan vuokaan. Jonkun verran juustoraastetta pinnalle ja vaikka timjamin oksia valmiin tekeleen päälle juuri ennen tarjoilua. Paisto 180 asteessa noin puoli tuntia. Voilá!

Uimaan ei sitten tänään menty.