Noinhan sitä sanotaan. Tänään se tuli lihaksi minulle. Olen saanut vanhemmiltani geenit, joitten ansiosta taidan olla sukuni heikoin lenkki. Jo pitempään olen kärsinyt käsien kulumista eli nivelrikosta. Käsiäni on hoidettu hyalgan-nimisellä aineella, jota ortopedi pistää juuri oikeaan (kipeään) niveleen. Mökiltä paluun jälkeen olen käynyt häntä tervehtimässä näissä merkeissä jo ainakin kaksi kertaa. Mitä kipeämpi nivel on, sitä pahemmalta piikitys tuntuu. Otan aina silmälasit pois, jotta voin kaikessa rauhassa kipuilla vedet silmissä. Kotiin lähden sormet täynnä pikkuisia laastareita, tänään niitä oli kolmessa sormessa molemmissa käsissä.

Nyt on syksyn uutuutena polvikipu. Polvet on röntgattu ja kuvat kiikutin tänään tämän tutun ortopedin vastaanotolle. Hän on erikoistunut käsiin, mutta lupasi viime kerralla, että hoitaa myös jalkani. Kiitos vanhemmilta saamieni geenien, minulla on kulumaa myös polvissa, oikea on ollut erinomaisen kipeä parisen viikkoa.

Ortopedi käänteli ja väänteli jalkaani ja sanoi kuulevansa rutinaa. Minä tunsin ainoastaan kipua. Vasen polvi oli hiljainen, mutta on sielläkin kuulemma orastavaa vikaa.

Viime kerralla ortopedini kertoi, kuinka lääketiede on onnistunut tuomaan markkinoille - ei kuitenkaan vielä apteekkeihin - uuden, kaksikymmentä kertaa tehokkaamman aineen, joka olisi hieman kalliimpi. Tänään menin vastaanotolle silmät kiiluen haluten ainoastaan ja vain tätä vahvempaa ainetta. Tohtori oli samaa mieltä. Annos on suurempi kuin se vanha, joten yhdestä ampullista riitti iso annos oikeaan polveen ja sopivat molempiin käsiin.

Herra tohtorilla on erilainen käsitys sanalle hieman kuin minulla. Ennen käyntini on aina maksanut noin 140 euroa, nyt yli kaksisataa (200) euroa enemmän! En valita. Jos tänään ostin itselleni kivuttoman vuoden (näin on valmistaja tehoa kehunut), olen ikionnellinen! Kaikella on hintansa, terveydelläkin.

Aamu oli taas mitä ihanin: ensin hikoilua kuntosalilla erittäin pätevän Saanan - Kilpisjärveltä - ohjauksessa, sen jälkeen rauhallista uintia noin 12-asteisessa merivedessä auringon paistaessa.

PS. Käväisin lukemassa mökkinaapurin päivityksiä Facebookissa. Karhu on taas ollut liikkeellä, on repinyt maanviljelijänaapurin heinäpaaleja ja aiheuttanut paljon vahinkoa. Menisi nyt nalle(t) kiltisti rajan yli, me kaikki pelätään niitä.