Viime kesänä, elokuun 5. päivänä, vein englantilaiset vieraani Seurasaareen. Halusin näyttää heille myös Otaniemen kampuksen, kun herra-henkilö on insinööri. Mutta sitten kävi ikävästi liikennevalojen jälkeen, kun edellä ajanut auto ykskaks pysähtyi. Hän väisti kyyhkystä. Minä ajoin perään.

Minun vakuutusyhtiöni oli sitä mieltä, että vika oli yksinomaan kyyhkysen väistäjän. Hänen vakuutusyhtiönsä mielestä me molemmat olimme syyllisiä. Minun mielestäni minä olin kokonaan syytön ja valitin Liikennevahinkolautakuntaan.

Tänään tuli päätös. Se on suositusluonteinen, eikä siitä voi valittaa. Lautakunta kirjoitaa päätöksessään mm. näin: "Lautakunta ei pidä kyyhkystä sellaisena liikenne-esteenä, joka olisi edellyttänyt pysähtymistä. Suurikokoiset eläimet voivat muodostaa tällaisen esteen. Toisaalta näyttöä ei ole esitetty siitä, että minun etäisyys edellä ajaneeseen autoon olisi ollut liian pieni. Lautakunta katsoo, että vahinko on aiheutunut yksin sen toisen tuottamuksesta, kun hän oli tarpeettomasti pysäyttänyt autonsa äkkiä. Lautakunta suosittaa, että sen toisen auton liikennevakuutuksesta korvataan täysimääräisesti minulle aiheutunut vahinko."  Lopussa vielä todetaan, että tämä päätös on yksimielinen.

Huomenna soitan vakuutusyhtiööni ja kysyn, voinko nyt varata autolleni peltipuolen korjausajan.